عکس | تصویری از رعد و برقی که رکوددار گینس است!

طوفان‌ها از پدیده‌های جالب توجه در حوزه هواشناسی هستند و رعدوبرق‌ها یکی از جذاب‌ترین جزئیات آن‌ها هستند؛ در حالی که شدت برخورد رعد و برق می تواند آنها را به صورت پیچ های ضخیم در سراسر آسمان نمایان کند، عرض واقعی یک رعد و برق تنها حدود ۲-۳ سانتی متر است.
عکس | تصویری از رعد و برقی که رکوددار گینس است!
کد خبر : ۲۰۰۸۲

بر اساس داده های سرویس ملی هواشناسی و ناسا ، تخمین زده می شود که سالانه ۱۶ میلیون رعد و برق روی زمین رخ می دهد و در هر بازه زمانی مشخص، حدود ۲۰۰۰ رعد و برق در حال وقوع است. رعد و برق می تواند بادهای مستقیم و مخرب، تگرگ، باران شدید، رعد و برق کشنده و گردباد ایجاد کند.

 

تنها در ایالات متحده، سالانه حدود ۱۰۰۰۰۰ رعد و برق رخ می دهد. از ۱۰۰۰۰۰ رعد و برق در ایالات متحده، حدود ۱۰٪ به عنوان شدید طبقه بندی می شوند که باعث بادهای مخرب یا آسیب باد، تگرگ بزرگ و یا گردباد می شوند.

چهار نوع اصلی طوفان های تندری وجود دارد؛ تک سلولی، خوشه ای چند سلولی، خط چند سلولی (squall line) و ابرسلولی.

صاعقه در اثر برخورد کریستال های یخ و قطرات آب درون ابرها ایجاد می شود که بارهای الکتریکی مثبت و منفی را ایجاد می کند که توسط نیروهای همرفتی از هم جدا می شوند. هنگامی که بارها به اندازه کافی جدا شوند، یک رعد و برق از ابر خارج می شود.

هنگام شنیدن رعد و برق هیچ مکان امنی در خارج از منزل وجود ندارد، بنابراین باید فوراً در داخل خانه حرکت کنید.

سیارات دیگر منظومه شمسی نیز دارای رعد و برق هستند، از جمله غول های گازی مشتری و زحل. همچنین در طوفان های گرد و غبار در مریخ، برق های درخشانی وجود دارد که برخی دانشمندان معتقدند که شواهدی از رعد و برق است.

رعد و برق در زمین، زحل و مشتری/ رعد و برقی که رکوددار گینس است!

ثبت ۱۷ ثانیه رعد و برق

براساس داده‌هایی که سایت رکوردهای گینس منتشر کرده‌است، در ۷ فوریه ۲۰۲۲، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که در ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ رعد و برقی بیش از ۷۶۷ کیلومتر (۴۷۷ مایل) در سراسر تگزاس، لوئیزیانا و می سی سی پی کشیده شده است. این طول باورنکردنی معادل فاصله بین شهر نیویورک و کلمبوس، اوهایو است.

پس از رکوردشکنی در آوریل، رعد و برق دیگری در آسمان اروگوئه و شمال آرژانتین طی یک طوفان رعد و برق در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ رخ داد. این فلش ۱۷ ثانیه طول کشید و رکورد طولانی ترین رعد و برق را شکست.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر